JESIEŃ -> więc czas na pieczenie dyni!
Taka pieczona dynia jest naprawdę łatwa do zrobienia, a do tego uniwersalna. Pieczesz raz – korzystasz do woli 😄 Tak więc dziś mamy dla Was kilka propozycji na wykorzystanie dyni – jednak na pewno nie wyczerpiemy puli, więc jeśli macie inne pomysły to śmiało piszcie, chętnie skorzystamy 😊

Ale od początku. JAK UPIEC DYNIĘ? Wystarczy pokroić na kilka kawałków, wyjąć pestki, ułożyć na blaszce i piec około 30-40 minut w 180 stopniach (trzeba widelcem sprawdzić czy jest już miękka). Dynię obieramy dopiero po upieczeniu, na surowo to niezła gimnastyka, a po upieczeniu skórka odchodzi jak marzenie 🤩

I co dalej? Nasze typy to:

1. ZUPA KREM – klasyk, ale trzeba przyznać, że z dodatkiem podsmażonej na oliwie cebulki, marchewki, ziemniaków i przypraw (np. imbir, czosnek, tymianek) robi robotę 👍
2. PASTA do smarowania kanapek, tortilli, naleśników. Można ją przygotować blendując dynię z suszonymi pomidorami, czosnkiem, słonecznikiem i olejem. Inna opcja to dyniowy hummus (czyli do dyni dodać ciecierzycę, oliwę i pastę tahini lub podprażony na patelni sezam i zmiksować).
3. PLACUSZKI NA SŁODKO, czyli na przykład dynia + jajko + mąka + miód lub słodzik + cynamon. Wystarczy zmiksować i smażyć z obu stron na niewielkiej ilości oleju. Z dodatkiem jogurtu to naprawdę fajna opcja na śniadanie.
4. WYPIEKI z dodatkiem dyni, czyli np. ciasto, ciasteczka, muffinki. My proponujemy przepis na ciasto dyniowo-jabłkowe. Znajdziecie go tu: https://www.balansdietetyk.pl/…/ciasto-dyniowo-jablkowe/
5. SAŁATKA – pieczona dynia pokrojona w kostkę + rukola + ciecierzyca + ser feta + orzechy włoskie + sos miodowo-musztardowy.
6. KOTLETY JAJECZNE lub WARZYWNE – w wersji obiadowej można do musu dyniowego dodać 2-3 ugotowane jajka, 1 surowe jajko, bułkę tartą i pietruszkę i usmażyć lub upiec takie kotlety dyniowe. Zamiast gotowanych jajek fajnie sprawdzi się też dodatek kaszy jaglanej, albo innych warzyw – np. cukinii, szpinaku, marchewki.
7. OBIADOWO pieczona dynia sprawdzi się też w warzywnym curry (np. z ciecierzycą i szpinakiem lub soczewicą i papryką – do tego mleczko kokosowe, pasta curry i opcjonalnie pomidory) lub jako sos do makaronu lub mięsa (dynia zmiksowana z czosnkiem, odrobiną wody lub bulionu, śmietanką i przyprawami).
8. NA PÓŹNIEJ – aby nic się nie zmarnowało i żeby nie jeść przez tydzień dyni na wszystkie sposoby, warto część po prostu zamrozić.