Masło jest to produkt pochodzenia zwierzęcego, który uzyskuje się poprzez odseparowanie tłuszczu z mleka krowiego. Jako produkt wysokotłuszczowy zalicza się je do produktów tłuszczów widocznych. Produkowane jest poprzez zmaślanie śmietanki lub ukwaszonej śmietany, których zawartość tłuszczu wynosi przynajmniej 25-35%. Produkt końcowy nie może zawierać mniej niż 82% tłuszczu.

Zawiera wiele cennych składników, takich jak: witaminy A, D i E, kwas masłowy, kwas palmitooleinowy (chroniący organizm przed infekcjami), a także jod i selen (przyczyniające się do prawidłowego funkcjonowania tarczycy).
U dzieci do 3. roku życia masło powinno być dostarczane bez ograniczeń, ponieważ zawarty w nim cholesterol jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka i budowania ścian nowo powstających komórek. Nie jest jednak wskazane używanie go podczas smażenia, ponieważ w wysokiej temperaturze może dojść do przypalenia i dymienia, a w tym procesie powstaje wiele szkodliwych substancji (m.in. węglowodory aromatyczne i wolne rodniki), wpływających na zdrowie człowieka. Szkodzą one żołądkowi i sprzyjają powstawaniu nowotworów. Gdy chcemy jednak usmażyć np. jajecznicę na maśle, najlepszym wyborem będzie masło klarowane. Jednak do kotletów czy ryb lepiej wybrać dobrej jakości olej ;).

Niestety u osób dorosłych, a także u starszych dzieci, używanie masła ma pewne ograniczenia. Nasycone kwasy tłuszczowe, które dostarczamy wraz z masłem, możemy też znaleźć w wielu innych produktach, takich jak mięso, sery czy wędliny. Dlatego należy uważać, by ich nie przedawkować. Ważne, by być świadomym, że wpływa ono także silnie na wzrost poziomu cholesterolu we krwi, jak również zwiększa ryzyko wystąpienia miażdżycy czy chorób układu krążenia. Dlatego nie zaleca się stosowania go przez osoby z:

    • podwyższonym cholesterolem,
    • miażdżycą,
    • zagrożeniem zawału serca,
    • nadciśnieniem tętniczym.

Wybierając masło, musimy zwrócić uwagę na jego cenę – te dobrej jakości zawierają min. 82% tłuszczu i są już droższe niż ich podróbki, jednakże czasami może dojść do specjalnych zabiegów, mających na celu danie poczucia konsumentowi, że płacąc więcej za masło o mniejszej zawartości tłuszczu lub z dodatkiem tłuszczy roślinnych, dostaje on produkt lepszej jakości.

Należy również pamiętać, że po wyjęciu masła z lodówki musimy odczekać kilka minut, aby nadawało się do smarowania. W przypadku margaryny lub maseł z dodatkami i mniejszą zawartością tłuszczu pochodzenia zwierzęcego ten czas nie jest potrzebny, masło jest wówczas plastyczne i nadaje się od razu do użycia. Może być to dobra metoda na odróżnienie masła, choć oczywiście najlepszą jest czytanie składu produktu. Nazwa ,,masło” jest zastrzeżona dla produktów bez domieszek tłuszczów roślinnych o określonej zawartości tłuszczu mlecznego 80%-90% (nie więcej niż 16% wody i 2% suchej beztłuszczowej masy mleka). Takiego właśnie masła powinniśmy szukać w sklepach.

Bibliografia:

Masło – właściwości

https://portal.abczdrowie.pl/dlaczego-warto-jesc-maslo/6

https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/co-jesz/czy-maslo-jest-zdrowe-wszystko-o-masle-aa-pgH8-nYEk-aUqo.html