Często słyszy się, że dla osób borykających się z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej owoce są niewskazane, ponieważ zawierają cukry proste – a te przyczyniają się do szybkiego wzrostu poziomu glukozy we krwi. Tymczasem, choć owoce są faktycznie źródłem cukrów prostych, to zawierają także cenne witaminy, składniki mineralne, antyoksydanty oraz błonnik. Dlatego zawsze należy patrzeć na produkt całościowo – tym bardziej, że dodatek owoców w diecie zmniejszy chęć na słodycze i korzystnie wpłynie na zdrowie. Tak więc jak najbardziej na owoce jest miejsce w diecie osób z insulinoopornością. Jednak aby jak najbardziej ograniczyć ich wpływ na glikemię warto przestrzegać poniższych wskazówek:

🍓 wybieraj owoce z niskim indeksem glikemicznym (np. lepiej wybrać owoce jagodowe, cytrusy, jabłka czy brzoskwinie, a ograniczyć banany, winogrona, czereśnie, melony);
🍌 korzystaj z mniej dojrzałych owoców – te również będą miały mniejszy wpływ na poposiłkową glikemię (np. jeśli chcesz zjeść banana to wybierz lekko zielonego);
🍎 zjadaj owoce razem z produktami zawierającymi białko i tłuszcz (orzechy, pestki, twarożek, jogurt naturalny np. typu skyr, serek wiejski), dzięki temu zmniejszysz indeks glikemiczny całego posiłku;
🥝 możesz też zjeść owoc jako dodatek do dania zawierającego dużą ilość warzyw, białko oraz tłuszcz, np. po obiedzie lub sałatce;
🍑 jeśli jest taka opcja to zjadaj owoce ze skórką – zawiera ona więcej błonnika pokarmowego, spowalniającego wchłanianie glukozy,
🍐 najlepiej wybieraj owoce w formie nierozdrobnionej, a jeśli już chcesz przygotować koktajl to zadbaj, żeby znalazło się w nim także źródło białka i tłuszczu,
🍒 nie przesadzaj z ilością – porcja zawsze ma znaczenie – staraj się zjadać porcje owoców nie większe niż 100-150 g, pamiętaj też o tym, że warzyw w Twojej diecie powinno być zdecydowanie więcej niż owoców (przynajmniej 2-3 razy więcej);
❌ koniecznie wyeliminuj wszelkie owoce suszone, owoce w puszkach oraz soki owocowe – ich wpływ na glikemię będzie znacznie większy niż świeżych owoców, a wartość odżywcza jaką ze sobą niosą zdecydowanie mniejsza.