To pytanie często krąży w głowach osób planujących redukcję masy ciała, często też pada ono w naszych gabinetach. Czy właściwie aktywność fizyczna jest konieczna w czasie odchudzania?

Oczywiście że NIE! Warunkiem schudnięcia jest deficyt energetyczny, czyli spożywanie mniejszej ilości energii niż jest wydatkowana. Czasem przychodzi to łatwo, czasem trudniej, niemniej jednak można to zrobić na 2 sposoby: zmniejszając ilość spożywanych kilokalorii lub zwiększając wydatkowanie energii. Nie jest konieczne łączenie tych metod, ALE…

✅ Dieta połączona z aktywnością fizyczną daje szybsze rezultaty, ponieważ aktywność fizyczna (w dowolnej formie, czy to treningi, spacery, czy sprzątanie) generuje dodatkowy deficyt energetyczny (nie są to zwykle zawrotne ilości, jednak często powtarzane dają wymierne korzyści).

✅ Ćwiczenia, dzięki ujędrnieniu skóry i kształtowaniu ciała sprawią, że efekty wizualne odchudzania będą bardziej satysfakcjonujące.

✅ Aktywność fizyczna (zwłaszcza o charakterze siłowym) pozwala w większym stopniu „oszczędzić” tkankę mięśniową podczas odchudzania, dzięki czemu więcej utraconych kilogramów będzie pochodzić z tkanki tłuszczowej.

✅ Dzięki treningowi zwiększa się masa mięśniowa (podczas deficytu w ograniczonym stopniu, po zakończeniu odchudzania już w większym), a wraz z nią zwiększa się zapotrzebowanie energetyczne. Mięśnie potrzebują więcej energii niż taka sama ilość tkanki tłuszczowej. Dzięki temu, pomimo zmniejszenia się masy ciała po odchudzaniu, zapotrzebowanie na energię nadal będzie stosunkowo duże, trudniej więc o nadwyżkę energetyczną prowadzącą do powrotu kilogramów.

✅ I wreszcie, aktywność fizyczna – ale taka LUBIANA I DOPASOWANA DO POTRZEB I MOŻLIWOŚCI (zarówno czasowych, jak i fizycznych), po zakończeniu odchudzania będzie „buforem” zmniejszającym ryzyko powrotu do poprzedniej masy ciała. Dzięki niej nasz organizm łatwiej wybaczy nam potknięcia żywieniowe.

Ale jednocześnie aktywność fizyczna to NAWYK, który jak każdy inny nawyk trzeba najpierw kształtować. A to proces wymagający czasu i zwłaszcza na początku sporo silnej woli oraz próbowania by znaleźć coś dla siebie. Warto więc naukę tego nawyku zacząć już podczas odchudzania, a po jego zakończeniu kontynuować swoje wybrane rodzaje aktywności. 🙂