KRÓTKI PRZEWODNIK CZYTANIA ETYKIET – zobacz, na co zwracać uwagę, aby kupować bardziej świadomie!
Wrzucamy Wam dziś na grafikach najważniejsze informacje, jakie znajdziecie na etykietach produktów spożywczych. Większa wiedza żywieniowa będzie się przekładać na zdrowsze wybory, a te zaś będą skutkować poprawą jakości produktów oferowanych przez producentów żywności

O czym więc warto pamiętać?

1. IM KRÓTSZY SKŁAD TYM LEPSZY, ale…
Choć krótka lista składników w większości przypadków dobrze świadczy o produkcie, to pamiętajmy, że nieraz długa lista wynika po prostu z dużej ilości dodanych przypraw lub witamin, albo wymienionych składników poszczególnych półproduktów, a niekoniecznie sztucznych dodatków do żywności!

2. KOLEJNOŚĆ SKŁADNIKÓW MA ZNACZENIE!
Składniki wymienione są w kolejności od składnika o największym udziale do tego o najmniejszym. Jeśli więc jako pierwszy wymieniony jest cukier (a na drugim nieraz syrop glukozowo-fruktozowy), zastanów się czy aby producent nie oferuje Ci po prostu ładnie zapakowanego cukru z dodatkami…

3. NIE WSZYSTKIE DODATKI DO ŻYWNOŚCI SĄ ZŁE
Strach konsumentów przed „E” skłonił producentów do pisania po prostu pełnych nazw dodatków do żywności. Nie ulega wątpliwości, że nadmiar w diecie dodatków do żywności będzie szkodliwy, jednak czasem pod groźnie brzmiącym „E” kryje się choćby witamina C (E300), czy inne składnik korzystny lub neutralny dla zdrowia. Pamiętajmy też, jeśli baza produktu będzie dobrej jakości, to nie będzie on potrzebować tylu dodatków aby uzyskać satysfakcjonujące dla konsumentów cechy organoleptyczne. Dodatkowo, im więcej konserwantów, barwników, aromatów, stabilizatorów itp. tym bardziej przetworzony dany produkt, a jak wiemy nasza dieta powinna bazować na tych jak najmniej przetworzonych. Jednak trzeba być też świadomym, że dodatki też czemuś służą, np. niewielki dodatek konserwantu chroni przez rozwojem bardzo groźnych pleśni – jeśli więc kupujemy produkty bez konserwantów bardzo ważne będzie ich odpowiednie przechowywanie!

4. PORÓWNUJ PRODUKTY!
Umiejąc sprawdzać etykiety produktów, z łatwością wybierzesz ten o mniejszej zawartości cukrów, soli czy nasyconych kwasów tłuszczowych. Zobaczysz, który ma więcej białka lub błonnika. Porównasz wartość energetyczną w 100 g i w porcji. Dzięki temu może się okazać że lepszej jakości produkt to wcale nie ten droższy 😉

5. INFORMACJA NA ETYKIECIE ZOBOWIĄZUJE
Jeśli w nazwie produktu lub na etykiecie producent wymienia któryś ze składników (słownie lub graficznie), to ma obowiązek w składzie wymienić jego procentową zawartość. Zerknij więc, czy aby obiecywanych truskawek w musie owocowym nie jest zawrotne 1%.

6. TO WCALE NIE ZAJMUJE TAK DUŻO CZASU!
Po kilku próbach etykiety będziemy czytać całkiem sprawnie i choć początkowo wydłuży to nasze zakupy, to przecież później zapamiętujemy wybór i sięgamy po sprawdzone produkty! A zdecydowanie warto wyrobić w sobie nawyk czytania etykiet!

7. A NUTRI-SCORE?
Większość z nas już spotkała się ze wskaźnikiem Nutriscore czyli literami od A do E umieszczonymi na kolorowych polach, gdzie A to najlepszy wybór, a E to produkt, którego lepiej unikać. W zamyśle miał być to prosty system znakowania służący do porównywania produktów tych samych kategorii. Jednak póki co zdarzają mu się mocne wpadki, np. słodzone płatki śniadaniowe oznaczone są jako „A” (tak samo jak płatki owsiane, a przecież różnica jest ogromna!). Być może wkrótce zostanie to naprawione, jednak póki co sugerujemy kłaść większy nacisk na przeczytanie etykiety:)